Hebatnya Doa Duduk Di antara Dua Sujud

0 Comments


Paling minima kita membaca doa ini 17 kali sehari.

Do’a itu adalah DO’A DIANTARA DUA SUJUD, marilah kita renungi maknanya.

√ ROBIGHFIRLIIWahai Tuhan ampunilah dosaku.
Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redha Allah. Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

√ WARHAMNIISayangilah diriku.
Apabila kita disayangi Alllah, hidup akan terasa nyaman, kerana dengan kasih sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih sayang Allah, nafsu kita akan terbimbing. InsyaAllah.

√ WAJBURNIITutuplah segala kekuranganku.
Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, tidak dapat menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dan sebagainya. Jika kekurangan kita ditutup atau diperbaiki Allah, maka kita akan menjadi manusia yang sebenarnya.

√ WARFA’NIITinggikanlah darjat ku.
Kalau Allah sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang boleh menghina kita.

√ WARZUQNIIBerikanlah aku rezeki, sebagai hamba Allah kita memerlukan rezeki. Allah mampu mendatangkan rezeki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

√ WAHDINIBerikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan.
Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah.

√ WA’AAFINIIBerikanlah aku kesihatan. Apabila kita sihat kita dapat menambah kebaikan dan manfaat serta tidak menjadi beban orang lain.

√ WA’FUANNIIAku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.
Kita awali do’a ini dengan mohon ampun dan kita akhiri dengan permohonan agar catatan dosa kita dihapus. Sehingga kita benar-benar bersih dari dosa seperti bayi yang baru lahir.

Wallahualam. Semoga bermanfaat untuk kita semua. :)

Unknown

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 comments: